Preview

Vestnik of Minin University

Advanced search

PSYCHO-DIDACTIC CONDITIONS OF FORMATION OF PSYCHOLOGICAL LITERACY OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Abstract

The article is devoted to the problem of psychological literacy of students as an important condition for achieving personal, subject-specific and transdisciplinary learning outcomes. The results of empirical studies showed the productive impact of psychological knowledge on the formation of arbitrariness cognitive sphere of the students. Analyzed the main psycho-didactic conditions of formation of psychological literacy of students in today's schools.

About the Authors

A. D. Andreeva
Federal State Research Institution “Psychological Institute”
Russian Federation


E. E. Danilova
Federal State Research Institution “Psychological Institute”
Russian Federation


References

1. Андреева, А.Д. Преподавание психологии в школе как условие становления психологической грамотности учащихся / А.Д. Андреева, Е.Е. Данилова // Теоретическая и экспериментальная психология. - 2010. - Т. 3. - № 2. - С.16-29.

2. Бабанский, Ю.К. Избранные педагогические труды / Ю.К. Бабанский. - М., Педагогика, 1989. - 560 с.

3. Белова, Н.Г. Психолого-педагогические условия развития общих учебных умений студентов в общеобразовательном процессе колледжа: автореф. канд. дисс. / Н.Г.Белова. - М., 2008.

4. Божович, Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л.И.Божович. - СПб.: Питер, 2008. - 400 с.

5. Выготский, Л.С. Собр. соч. : в 6-ти т. Т. 2. - М.: Педагогика, 1982. - 504 с.

6. Гамезо, М.В. Возрастная и педагогическая психология / М.В Гамезо, Е.А. Петров, Л.М. Орлова - М.: Педагогическое общество России, 2003. - 512 с.

7. Гасанов, К.З. Методика преподавания психологии в школе. Учебно-методическое пособие / К.З.Гасанов. - Махачкала: Изд-во ДГПУ, 2005. - 180 с.

8. Дубровина, И.В. Практическая психология в лабиринтах современного образования / И.В.Дубровина. - М.; НОУ ВПО «МПСУ», 2014. - 464 с.

9. Познавательные процессы и способности в обучении / Под ред. В.Д.Шадрикова. - М.: Просвещение, 1990. - 135 с.

10. Преподавание психологии в школе, 3-11 классы: Учеб.-метод. пособие / Под ред. И.В.Дубровиной. - 2-е изд., испр. и доп. - М.: Издательство Московского социально-психологического института; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2007. - 800 с.

11. Развитие логической памяти у детей / Под ред. А.А.Смирнова. - М.: Педагогика, 1976. - 256 с.

12. Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» (26 декабря 2012 г.); Федеральный Государственный Образовательный Стандарт основного общего образования (17 декабря 2010 г.).

13. Цукерман, Г.А. Как младшие школьники учатся учиться? / Г.А.Цукерман. - М.- Рига: Педагог. Центр «Эксперимент», 2000. - 224 с.

14. Цукерман, Г.А. Совместная учебная деятельность как основа формирования умения учиться: автореф. докт. дисс. / Г.А.Цукерман. - М., 1992.

15. Эльконин, Д.Б. Избранные психологические труды / Д.Б.Эльконин. - М.: Педагогика, 1989. - 560 с.


Review

Views: 595


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-1281 (Online)