Preview

Vestnik of Minin University

Advanced search

PROBLEMS OF DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL TEACHER EDUCATION

Abstract

This article discusses the methodological and theoretical problems of vocational teacher education. These include: ensuring the processes of socialization and professionalization of the teacher of vocational training; actualization culturogical direction of professional teacher education; implementation of the system and predictive approaches to the educational process; spiritual development of the individual; as well as the problem of studying vocational educational processes on the basis of social, educational, integrative and comprehensive approaches. These include: the creation of new types of educational institutions; training in integrated groups of occupations; inclusion of retraining and advanced training of specialists, providing employment and employment in the vocational and teacher education; provision of training through research and scientific and industrial activities; functioning integrative educational system and modular control systems vocational teacher education.

About the Authors

N. M. Alexandrova
Graduate School of Folk Arts (Institute)
Russian Federation


S. M. Markov
Minin University
Russian Federation


References

1. Александрова, Н.М. Методология и теория производственного обучения в структуре профессионального образования / Н.М. Александрова. - СПб.: Учреждение РАО «Институт пед-го образования», 2008. - 168 с.

2. Беляева, А.П. Методология и теория профессиональной педагогики / А.П. Беляева. - Ин-т профтехобразования РАО. - СПб., 1999. - 480 с.

3. Беляева, А.П. Политеоретические основы многоуровневой профессиональной подготовки / А.П. Беляева. - Ин-т профтехобразования РАО, ИТЭ. - СПб.; Радом, 1995. - 49 с.

4. Гершунский, Б.С. Философия образования для ХХI века: (В поисках практико-ориентированных образовательных концепций) / Б.С. гершунский. - М.: Изд-во «Совершенство», 1998.- 608 с.

5. Колин, К.К. Наука и образование: проблемы интеграции / К.К. Колин // Вестн. высш.шк. - 1995. - №5. - С.4-8.

6. Краевский, В.В. Методология педагогики / В.В. Краевский. - М.: Изд.центр «Академия».

7. Лебедев, С.А. Философия научно-инновационной деятельности / Ковылин Ю.А., Лебедев С.В. - М.: Академический проект: Парадигма, 2012. - 182 с.

8. Лихачев, Б.Т. Философия воспитания / Б.Т. Лихачев. - М.: Гуманитар.изд.центр ВЛАДОС, 2010. - 335 с.

9. Маркова, С.М. Проектирование учебных заведений интегративного типа / С.М. Маркова // Вестник Мининского университета. - 2013. - № 2.- URL:http://http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/no2

10. Маркова, С.М. Профессиональные ценности в условиях непрерывного многоуровневого образования /С.М. Маркова // Вестник Мининского университета. - 2013. - № 3.- URL: http:// http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/no3

11. Маркова, С.М. Проектирование педагогического процесса на технологической основе / С.М. Маркова, С.А. Цыплакова // Вестник Мининского университета. - 2014. - № 3.- URL: http:// http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/room-3-_7_-2014

12. Маркова, С.М. Модель профессионально-педагогического образования педагога профессионального обучения / С.М. Маркова, В.Г. Горлова // Вестник Мининского университета. - 2014. - № 1.- URL: http:// http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/no5

13. Методологические и теоретические проблемы многоуровневой подготовки в новых типах профессиональных учебных заведений: Сб. науч. тр. / Ин-т профтехобразования РАО; Редкол.: А.П. Беляева (отв. ред.)- СПб., 1995. - 89 с.

14. Методология инновационных процессов в педагогическом образовании. - СПб.: НОУ «Экспресс», 2008. - 73 с.

15. Методология профессионального образования. - СПб.: Ин-т профтехобр. РАО. 2008. - 348 с.

16. Новиков, А.М. Профессиональное образование России: (Перспективы развития) / А.М. Новиков. - М.: ИЦП НПРО РАО, 1997. - 254 с.

17. Панферова, Н.Н. Управление в системе образования / Н.Н. Панферова. - Ростов н/Д: Феникс, 2010. - 248 с.

18. Педагогика. - СПб.: Питер, 2014. - 304 с.

19. Профессионально-педагогическая технология обучения в профессиональных учебных заведениях / Под общ. ред. А.П. Беляевой; Ин-т профтехобразования РАО. - СПб., 1995.- 230 с.

20. Современные образовательные технологии: М. КНОРУС, 2010. - 432 с.

21. Философия в профессиональной деятельности. - М.: Проспект, 2014. - 416 с.

22. Markova, S.M. Upcoming trends of educational systems development in present-day conditions / S.M. Markova, E.P. Sedhyh, S.A. Tsyplakova // Life Science Journal 2014; 11(11s): 489-493. (ISSN:1097-8135). http://www.lifesciencesite.com/lsj/life1111s/111_26041life1111s14_489_493.pdf


Review

Views: 849


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-1281 (Online)