Preview

Vestnik of Minin University

Advanced search

THE ORGANIZATION OF INDEPENDENT WORK OF STUDENTS IN THE FORM OF PROJECT ACTIVITIES

Abstract

In article sales opportunities of independent work of students in higher education institution in the form of project activities are provided. The essence, content and features of the organization of independent work of students in sales terms of Federal educational standards of the higher education are disclosed, the main characteristics of independent work of students which need to be considered in case of its designing are described. It is noted that independent reproductive and productive nature can have works of students, the last is more reasonable for the purpose of activization of cognitive activity of students and preparation them to independent professional activity. Further in article possibilities of the organization of independent work of students in a project form are analysed, the sequence of its accomplishment is considered, it is noted that the project form represents ampler opportunities on ensuring coordination of content of training with contents of Professional standards. For the purpose of an illustration of the provided theoretical provisions the developed flow chart of independent work of students designed in the form of project activities is provided in article. The flow chart has universal character (isn't tied" to specific discipline), contains consecutive content of classroom and out-of-class independent work of students with indication of forms of representation of results. As intermediate results of independent work it is reasonable to plan educational products, significant for the student, which can be used in a portfolio of the student and are shown to future employer. In article the evaluation criteria planned results of independent work are also provided requirements and conditions of its organization in the form of project activities are listed.

About the Authors

M. P. Prokhorova
Minin Nizhny Novgorod state pedagogical university
Russian Federation
the candidate of pedagogical sciences, the associate professor of innovative technologies of management


A. A. Semchenko
Sankt-Peterburgsky state economic university
Russian Federation
Candidate of Economic Sciences, the associate professor of economy and quality management


References

1. Бережная И.Ф. Проектная деятельность студентов в процессе профессиональной подготовки // Среднее профессиональное образования. 2013. №9. С. 24-26

2. Булганина С.В., Погодина Т.В. Опыт совместного проектирования творческой деятельности // Модернизация педагогического образования в контексте глобальной образовательной повестки: сборник статей по материалам Всероссийской научно-практической конференции по проблемам разработки и апробации новых модулей программ бакалавриата по укрупненной группе специальностей «Образование и педагогика» (направление подготовки - Специальное (дефектологическое) образование), предполагающих академическую мобильность студентов вузов педагогического профиля (непедагогических направлений подготовки) в условиях сетевого взаимодействия. Н.Новгород, 2015. С. 212-216.

3. Ваганова О.И. Технология проблемного диалога в профессиональном образовании // Вестник Мининского университета. 2013. №4.

4. Груздева М.Л., Чанчина А.В. Проектирование интегративно-педагогической системы в профессиональных учебных заведениях. Н.Новгород, 2009.

5. Егоров Е.Е. Трансформация образовательного пространства и технологий в подготовке педагогов // Социальные и технические сервисы: проблемы и пути развития: сборник статей по материалам II Всероссийской научно-практической конференции. Н. Новгород, 2015. С. 300-304.

6. Маркова С.М., Цыплакова С.А. Проектирование педагогического процесса на технологической основе // Вестник Мининского университета. 2014. №3.

7. Маркова С.М., Седых Е.П. Теоретические основы проектного управления образовательными системами // Наука и школа. 2011. №3. С. 8-10.

8. Модернизация педагогического образования в контексте глобальной образовательной повестки: педагогика и психология потенциальных возможностей: коллективная монография / Федоров А.А. [и др.]. Н. Новгород, 2015.

9. Мулина О.Н. Проектная деятельность студентов - будущих педагогов в формировании инновационных компетенций // Политематический сетевой электронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. 2013. №85. С. 1-10.

10. Прохорова М.П. Подготовка педагогов профессионального обучения к инновационной деятельности в вузе: дис. …канд. пед. наук. Н. Новгород, 2008.

11. Прохорова М.П., Быстрова Н.В., Уханов А.Ф., Седых Д.В. Инновационная деятельность преподавателя в системе профессионального образования // Проблемы современного педагогического образования. 2016. №51. С. 140-146.

12. Прохорова М.П., Ваганова О.И., Гладкова М.Н., Гладков А.И. Дворникова Е.И. Самостоятельная работа обучающихся в условиях реализации образовательных стандартов высшего образования // Успехи современной науки. 2016. №10. Т.1.С119-124

13. Прохорова М.П., Семченко А.А. Планируемые результаты обучения по дисциплине как объект педагогического проектирования // Вестник Мининского университета. 2016. №3(16). С. 15.

14. Седых Е.П. Концептуальные основы проектного управления образовательной системой // В мире научных открытий. 2013. №7(43). С. 22-31.

15. Титова Г.Ю. О технологии организации самостоятельной работы студентов // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2010. №1. С. 123-126.

16. Филатова О.Н., Прохорова М.П. Разработка методического сопровождения инновационной подготовки педагогов в вузе // Современные проблемы науки и образования. 2015. №4. С. 164.

17. Фильченкова И.Ф. Вовлечение в инновационную деятельность как аспект управления инновациями в вузе // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. 2015. №3(33). С. 43-50.

18. Фильченкова И.Ф., Воронин Д.И. Инновационные подходы к управлению основными образовательными программами высшего образования // Современные проблемы науки и образования. 2014. №1. С. 31.

19. Цыплакова С.А. Теоретические основы проектного обучения студентов вузе // Вестник Мининского университета. 2014. №1.

20. Шкунова А.А. Менеджмент: технология организации самостоятельной работы студентов: учебное пособие. Н. Новгород, 2016.

21. Яшкова Е.В., Синева Н.Л. Опыт разработки профориентационного курса в электронной образовательной среде Moodle в педагогическом вузе // Проблемы современного педагогического образования. 2016. №51-3. С.306-313.

22. Egorov E.E., Lebedeva T.E., Bulganina S.V., Vasilyeva L.I. Some aspects of the implementation of the principle of transparency in russian universities: research, experience, perspectives // International Education Studies. 2015. Т. 8. №5. С. 191-204.


Review

Views: 902


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-1281 (Online)