Preview

Vestnik of Minin University

Advanced search

SUSTAINABLE personal and professional development students in high school

Abstract

The article deals with the scientific and theoretical aspects and leading trends in the development of stability of personality on two interrelated levels of manifestation: personal (individual) and professional development are considered integrative qualities that make up the essential features of the stability of personality. The publication states that the stability of the personal (individual) human development - a harmonious unity of its constancy and variability. Stability of personality is seen as a unique and inimitable combination of qualities, properties, states and characteristics of the person, allowing him to be in a state of equilibrium in a variety of conditions of life. Backbone characteristic in the personality structure is determined by aspirations for the future. Isolated components of sustainable personal and professional development of students: moral-evaluative, informative and meaningful, structural and procedural (activity) and personal. It is shown that the basic factor of sustainable professional activity is the organization of a single personal-professional space. Highlighted the principles of its organization.

About the Authors

T. P. Nikolaeva
Saint-Petersburg state University of culture and arts
Russian Federation


I. B. Bicheva
Minin University
Russian Federation


References

1. Белояров, В.В Диалектика устойчивого развития [Электронный ресурс] / В.В. Белояров. URL: http://philosophy-sd.narod.ru (дата обращения: 20.12.2014).

2. Бичева, И.Б. Устойчивое развитие как ключевой фактор модернизации высшего профессионального образования / И.Б. Бичева // Проблемы развития непрерывного профессионального образования: сборник статей по материалам VΙ Международной научно-практической конференции (ноябрь). - Н.Новгород: НГПУ им. К. Минина, 2012. - С. 151-153.

3. Большой психологический словарь / под общ. ред. Б.Г. Мещерякова, В.П. Зинченко. - СПб.: Прайм-еврознак, 2006. - 672 с.

4. Большаков, Б.Е. Устойчивое развитие: универсальный принцип синтеза естественных, технических и социальных знаний / Б.Е. Большаков, О.Л. Кузнецов //Вестник РАЕН: том 10 № 3. - М.: РАЕН, 2010. - С. 3 - 9.

5. Большаков, Ю.Е. Наука устойчивого развития. Книга I / Б.Е. Большаков. - М.: РАЕН, 2011.

6. Волков, И.Е. Устойчивое развитие личности в меняющемся мире: дис.. канд. филос. наук / И.Е. Волков. - Н. Новгород, 2006. - 168 с.

7. Данилов-Данильян, В.И. Переход к устойчивому развитию как научная проблема / В.И. Данилов-Данильян // Наука и образование в интересах устойчивого развития. - М.: МГАДА, 2006. - С. 20-24.

8. Доклад регионального совещания министров ЕЭК ООН по Всемирной встрече на высшем уровне по устойчивому развитию [Электронный ресурс]. - URL: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/documents/2001/ece/ac22/ece.ac.22.2001.2.r.pdf (дата обращения: 22.12.2014).

9. Йоханнесбургская декларация по устойчивому развитию [Электронный ресурс] / Документы Всемирной встречи на высшем уровне по устойчивому развитию в Йоханнесбурге. URL: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/pdf/decl_wssd.pdf (дата обращения: 15.01.2015).

10. Залевский, Г.В. Личность и фиксированные формы поведения / Г.В. Залевский. - М.: Ин-т психологии РАН, 2007. - 334 с.

11. Курбатов, А.В. Парадигма устойчивого развития в образовании / А.В. Курбатов // Международный электронный журнал. Устойчивое развитие: наука и практика». - 2011. - № 2 (7), ст. 6. - URL: http:// www.yrazvitie.ru (дата обращения: 15.01.2015).

12. Мамедов, Н.М. Переход к устойчивому развитию как культурно-цивилизационный сдвиг / Н.М. Мамедов // Экологическое образование в интересах устойчивого развития: тезисы докладов и презентаций XVI Международной конференции. - Москва, 25-26 июня, 2010. - С. 8-15.

13. Мантатова, Л.В. Философия устойчивого развития [Электронный ресурс] / Л.В. Мантатова. URL: http://www.baikal-center.ru/books/element.php? ID=1734. (дата обращения: 15.01.2015).

14. Наше общее будущее: Доклад Международной комиссии по окружающей среде и развитию (МКОСР). М.: Прогресс, 1989. - 372 с.

15. Николаева, Т.П. Образование как необходимое условие достижения устойчивого развития и основа будущего прогресса / Т.П.Николаева, И.Б. Бичева // Вестник Мининского университета. - 2014. - № 4. - URL: http:// http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/4 (дата обращения: 25.01.2015).

16. Образование в интересах устойчивого развития (Россия, Москва, 27-28 июня 2009 г.): тезисы докладов и презентаций XV Международной конференции «Образование в интересах устойчивого развития». - Санкт-Петербург, 2009. - 386 с.

17. Реан, А.А. Психология адаптации личности / А.А. Реан, А.Р. Кудашев, А.А. Баранов. - СПб.: Прайм-еврознак, 2008.- 479 с.

18. Ребер, А. Большой толковый психологический словарь. / А. Ребер. - М., 2000.

19. Boekhout B. Concepts of Sustainability. - Uppsala: Swedish University of Agricultural Sciences, 2009.

20. Catton, W. R., Dunlap R. E. Environmental Sociology: A New Paradigm / W. R. Catton, R. E. Dunlap // Amer. Sociologist. - 1999. - Vol. 13. - Nr. L. - P. 41-49.

21. Goldman H. Sustainability education. Teaching sustainability in every classroom. - Truckee: TCSF, 1999.

22. Sterling, S. Sustainable Education: Re-visioning leaning and Change. Bristol, 2001.

23. Sustainable Development Education In England, Wales, Northern Ireland and Scotland. Research Study for the Sustainable Development Education Liaison Group Learning and Teaching Scotland 2004.


Review

Views: 588


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-1281 (Online)