Preview

Vestnik of Minin University

Advanced search

THE WAYS AND METHODS OF MUSICAL AND INSTRUMENTAL PREPARATION OF THE FUTURE PRIMARY SCHOOL MUSIC TEACHERS

Abstract

The submitted approaches consist not only in principal changes of the basic ways and methods, but also in a new viewpoint on the methodological priorities emphasis, in a specific approach to logic and content of this work. To educate the future music teachers who have no special pianistic tutoring to play the piano, it is necessary to base on their high intellectual potentiality, motivation and will qualities, the experience of their interaction with art and the zeal to master the speciality. Thus, teaching to play the piano taking into account the principle of the sequential formation of performing operations aims at the following aspects: the gradual expansion of the independence zone, self-control of the students, their transition with each step to the qualitatively new level of the freedom of the interaction with the musical instrument.

About the Author

A. N. Chertovskoy
Minin University
Russian Federation


References

1. Алексеев, А.Д. Методика обучения игре на фортепиано / А.Д.Алексеев. - 3-е изд., доп. - М.: Музыка, 1978. - 288 с.

2. Арчажникова, Л.Г. Профессия - учитель музыки: кн. для учителя / Л.Г.Арчажникова. - М.: Просвещение, 1984. - 111 с.

3. Божович, Л.И. Проблемы формирования личности: избр. психол. тр. / под ред. Д.И.Фельдштейна. - М. - Воронеж, 1995. - 349 с.

4. Вершловский, С.Г. Общее образование взрослых: стимулы и мотивы / С.Г.Вершловский. - М.: Педагогика, 1987. - 183 с.

5. Кулюткин, Ю.Н. Психология обучения взрослых / Ю.Н.Кулюткин. - М.: Просвещение, 1985. - 128 с.

6. Лапшова, А.В. Профессиональная подготовка бакалавров в условиях модернизации вуза [Электронный ресурс] / А.В.Лапшова // Вестник Мининского университета. - 2013. - № 2. - URL: http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/no2 (дата обращения: 13.03.2015).

7. Медведева, Т.Ю. Возможности применения информационных технологий в процессе профессионального самоопределения будущего специалиста сферы искусства и культуры [Электронный ресурс] / Т.Ю.Медведева, В.Б.Марик // Вестник Мининского университета. - 2015. - № 1. - URL: http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/1-9.

8. Муцмахер, В.И. Формирование профессионально значимых качеств личности будущего учителя музыки общеобразовательной школы в процессе его специальной подготовки: автореф. дис. … д-ра пед. наук / В.И.Муцмахер. - М., 1989. - 32 с.

9. Петрушин, В.И. Музыкальная психология / В.И.Петрушин. - М.: Владос, 1997. - 384 с.

10. Подуровский, Д.М. Ошибочные действия учащихся-музыкантов как психолого-педагогическая проблема (подростковый и юношеский возраст): автореф. дис. … канд. пед. наук / Д.М.Подуровский. - М., 1996. - 26 с.

11. Сластёнин, В.А. Педагогика: Инновационная деятельность / В.А.Сластёнин, Л.С.Подымова. - М.: Магистр, 1997. - 224 с.

12. Теория и методика обучения игре на фортепиано: учеб. пособие для высш. пед. уч. заведений / под общ. ред. А.Г.Каузовой, А.И.Николаевой. - М.: Владос, 2001. - 368 с.

13. Формирование знаний и умений на основе поэтапного усвоения умственных действий / под ред. П.Я.Гальперина, Н.Ф.Талызиной. - МГУ, 1968. - 135 с.

14. Чертовской, А.Н. Инновационные подходы к начальному обучению игре на фортепиано (на материале работы с учащимися подросткового и раннего юношеского возраста): дис. … канд. пед. наук / А.Н.Чертовской. - М., 2000. - 151 с.

15. Шмалько, Ю.В. Формирование музыкального мышления учащегося-музыканта в процессе подбора по слуху и импровизации (на материале учебной работы в классе фортепиано): автореф. дис. … канд. пед. наук / Ю.В.Шмалько. - М., 1997. - 20 с.

16. Шмидт-Шкловская, А.А. О воспитании пианистических навыков / А.А.Шмидт-Шкловская. - 2-е изд. - Л.: Музыка, 1985. - 70 с.

17. Bastien, J.W. How to teach successfully / J.W. Bastien. - Kjos Music Company, 1988. - 396 p.

18. De Charms, R. Motivation enhancement in education settings // Research on motivation in education / Ed. C. Ames, R. Ames. - New York: Academic Press, 1984. - 192 p.

19. Hargreaves, D.J. and North, A.C. The Social Psychology of Music / D.J. Hargreaves, A.C. North. - Oxford: Oxford University Press, 1997. - 303 p.

20. Teaching piano: A comprehensive guide a reference book for the instructor / Ed. by Denes Agay et al. - Music Sales Corp., 1982. - 702 p.


Review

Views: 522


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-1281 (Online)