Preview

Vestnik of Minin University

Advanced search

SYSTEMICALLY-ACTIVE APPROACH IN THE DEVELOPMENT OF VOCATIONAL TEACHER EDUCATION

Abstract

This article explores the role of system-active approach in the development of vocational teacher education. Described the formation and activity of systemic approaches in pedagogy and psychology. The essence, features and principles of the system and activity approaches. The article substantiates the methodological positions of systemically-active approach which is the basis of designing the content of Bachelor of vocational training with a view to the formation of readiness of graduates to solve professional problems.

About the Authors

O. I. Vaganova
Minin University
Russian Federation


О. Е. Еrmakova
Sts branch of the federal state budget educational institution of higher professional education Voronezh State University (VSU BF FGBOU VPO)
Russian Federation


References

1. Афанасьев, В.Г. Общество, системность, познание и управление / В.Г. Афанасьев - М.: - Изд. Полит. Литературы. - 1981. - 282 с.

2. Ваганова, О.И. Педагогические основы разработки содержания профессионально-педагогического образования: Монография / Ваганова О.И. - Н. Новгород: ВГИПУ, 2011. - 134с.

3. Ваганова, О.И. Профессионально-педагогическое образование: Монография. / Ваганова О.И. - Н. Новгород: ВГИПУ, 2011. - 107 с.

4. Ваганова, О.И. Педагогические технологии в условиях уровневой системы высшего профессионального образования: Учебно-методическое пособие / Ваганова О.И. - Н. Новгород: НГПУ, 2012. -102 с.

5. Всеобщая организационная наука: Тектология. 3-е изд., заново перераб. и доп. М. - Л.: Книга. Ч. 2. 1927. - 268 с.

6. Ермакова, О.Е. Развитие индивидуального стиля инновационной деятельности учителя начальных классов / О.Е.Ермакова // Начальная школа. - 2012. - № 1. - С. 38- 41. - 0,5 п.л.

7. Ермакова, О.Е. Теоретические подходы к изучению индивидуального стиля инновационной деятельности учителя Ермакова, О.Е. // Вестник Тамбовского Университета. Серия: Гуманитарные науки, - 2010. - Выпуск 6 (86). -С. 134 - 137. - 0,5 п.л.

8. Жученко, А.А., Романцев, Г.М., Ткаченко, Е.В. Профессионально-педагогическое образование России. Организация и содержание / А.А. Жученко, Г.М. Романцев, Е.В. Ткаченко. - Екатеринбург: Изд-во Урал. гос. проф.-пед ун-та, 1999. - 234 с.

9. Кубрушко, П.Ф. Содержание профессионально-педагогического образования / П.Ф. Кубрушко. - М.: Высш. шк., 2001. - 236 с.

10. Леднев, В.С. Содержание образования: сущность, структура, перспективы (2-е изд. переработанное) / В.С. Леднев.-М.: Высш. шк., 1991. - 224 с.

11. Маркова, С.М. Прогнозирование как стратегическое направление развития инженерно-педагогического образования / С.М. Маркова // Наука и школа - №6, - 2010. - С.18-21.

12. Новиков, A.M. Профессиональное образование России. Перспективы развития / А.М. Новиков. - М.: ИЦП НПО РАО, 1997. - 254 с.

13. Подымова, Л.С., Ермакова, О.Е. Стилевые особенности инновационной деятельности учителя / Л.С. Подымова, О.Е. Ермакова // Педагогическое образование и наука, - 2010. - № 8. - С. 31 -35.

14. Философский словарь / Под ред. И.Т. Фролова. - 4-е изд. - М.: Политиздат, 1981. - 445 с.

15. Фон Берталанфи Л. История и статус общей теории систем. - В кн.: Системные исследования: Ежегодник, 1973.- М.: - 1973. - с. 20-37.

16. Maurice Kogan (ed)/ Evaluating Higher Education. London. Jessica Kingsley Publishers. 1989. 220p.

17. Muller, R. Humanism and Education / R. Muller.N.Y., 1974. 220 p.

18. Planning the quality of education. The collection and use of data for informed decision-making. Edited by K.N. Ross and L. Mahlck, UNESCO, Pergamon Press, 1990. 284 p.

19. Ronald Bamett. Improving higher Education: Total Quality Care. London: SHRE/ Open University Press, 1992. 164 p.


Review

Views: 828


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-1281 (Online)