Preview

Vestnik of Minin University

Advanced search

ECOLOGICAL OLIMPIAD IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION OF STUDENTS

Abstract

This article examines the problem of professional self-determination of students in the contemporary socio-economic situation. It studies different approaches to the definition of professional self-determination, explainss the factors of its formation, characteristics and typology. Authors consider ecological competitions as the leading form of career-oriented activities that have a ignificant impact on the result of professional self-determination of students. They disclose goals, objectives, functions and levels of ecological competitions. On the basis of generalization of various approaches to the classifications presented typology Olympiad on ecology. They approaches to the selection of tasks at various levels of creative activity, depending on the type of competition. It is concluded that the participation of students in environmental competitions at various levels contributes to the development of creative activity and the building of professional self-determination of the future graduates.

About the Authors

E. A. Krotova
Minin University
Russian Federation


O. M. Filatova
Penza state University
Russian Federation


References

1. Богоявленская, Д.Б. Субъект деятельности в проблематике творчества [Текст] / Д.Б. Богоявленская // Вопросы психологии. - 1999. - № 2. - С.35-41

2. Дубровина, И.В.Школьная психологическая служба: вопросы теории и практики [Текст] / И.В. Дубровина. - М.: Педагогика, 1991. - 232 с.

3. Зеер, Э.Ф. Психология профессионального развития [Текст]: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Э.Ф. Зеер. - М.: Издательский центр «Академия», 2006. - 240 с.

4. Зеер, Э.Ф. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход: учебное пособие / Э.Ф. Зеер, А.М. Павлова, Э.Э. Сыманюк. - М.: МПСИ, 2005. - 2016 с.

5. Климов, Е.А. Психология профессионального самоопределения. [Текст]: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. Заведений / Е.А. Климов. - М.: Издательский центр «Академия», 2004. - 304 с.

6. Колесова, Е.В., Титов, Е.В., Резанов А.Г. Всероссийская олимпиада школьников по экологии [Текст] / науч. ред. Э.М. Никитин. - М.: АПКиППРО, 2005. - 168 с.

7. Кон, И.С. Психология ранней юности [Текст] / И.С. Кон. - М.: Просвещение, 1989. - 256 с.

8. Кротова, Е.А. Готовим к экологической олимпиаде. Экологическая олимпиада как средство развития творческой активности школьников [Текст] / Е.А. Кротова. - Н. Новгород: НГПУ, 2011. - 80 с.

9. Кутугина, В.И. Факторы профессионального самоопределения личности в современных условиях [Электронный носитель] // Успехи современного естествознания. - 2007. - № 11. - С. 20 - URL: http:// http:// www.rae.ru/use/section=content&op=show_article&article_id=7778476 (дата обращения: 19.04.2015)

10. Маркова, С.М. Профессиональные ценности в условиях непрерывного многоуровневого образования // Вестник Мининского университета. - 2013. - № 3.- URL: http:// http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/no3 (дата обращения: 13.03.2015)

11. Методические рекомендации по проведению школьного и муниципального этапов всероссийской олимпиады школьников по экологии в 2014/15 учебном году [Электронный носитель] - URL: http:// http://education.tularegion.ru/netcat_files/9815 (дата обращения: 12.04.2015)

12. Николина, В.В. Метод проектов в географическом образовании В.В. [Текст] // География в школе. - 2001. - № 6. - С.37-43

13. Новик, И.Р., Орлов, Н.А. , Перевозчиков, А.И. , Тростин, В.Л. , Каширина, С.В., Марков, Д.М. Методические рекомендации по организации вузовской олимпиады по химии для школьников// Вестник Мининского университета. - 2014. - № 2.- URL: http:// http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/no6 (дата обращения: 13.03.2015)

14. Попова, Л.В., Кураков А.В. Задания для олимпиад по экологии: Учебно-методическое пособие [Текст] / Л.В. Попова, А.В. Кураков. - М.: Изд-во Московского университета, 2011. - 96 с.

15. Положение о порядке организации и проведения городской олимпиады по экологии [Электронный носитель] - URL: http:// http://www.admgor.nnov.ru/upload/fc/af/9/

16. Пряжников, Н.С. Теория и практика профессионального самоопределения: учебное пособие [Текст] / Н.С. Пряжников. - М.: МГППИ, 2007. - 97 с.

17. Рябцева, И.В. Предпрофильная подготовка школьников в системе географического образования [Текст]: автореф. дис. …докт. пед. наук / И.В. Рябцева. - СПб, 2011

18. Современные эколого-образовательные стратегии: коллективная монография [Текст] / под ред. Г.С. Камериловой, Н.Д. Андреевой. - Н. Новгород: НГПУ им. К. Минина, 2013. - 307 с.

19. Челнокова, Е.А., Набиев, Р.Б. Тьюторская деятельность педагога в условиях профессионального самоопределения школьников // Вестник Мининского университета. - 2015. - № 1. - URL: http:// http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/1-9 (дата обращения: 18.04.2015)

20. Чистякова, С.Н., Родичев, Н.В. Слагаемые выбора профиля обучения и траектории дальнейшего образования [Текст] / С.Н. Чистякова, Н.В. Родичев. - М.: Академия, 2007. - 176 с.

21. Экологические олимпиады для школьников [Текст] / Сост. Н.Ф. Винокурова, Г.С. Камерилова, В.В. Николина. - Н.Новгород: НГПУ, 1993. - 63 с.

22. Kiseleva N., Polzikova E. Observations of migrating Eurasian Cranes during public mass actions of the Russian Bird Conservation Union// Conference programme and Abstract volume of the VIIth European Crane Conference. 14-17 Okt. 2010, Stralsund, 2010. S. 51

23. Kiseleva N.Yu., Nekipelova O.A. The common crane as the subject of school students’ research activities in ecological camp /Scientific Absracts of Oral and poster contributions. VIII European Crane conference, Gallocanta Lake, 10 to 14 November 2014. Spain, 2014. P. 54


Review

Views: 513


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-1281 (Online)