Preview

Vestnik of Minin University

Advanced search

PRIORITIES OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE COMPLEMENTARY STRATEGIES FOR SUSTAINABLE SOCIO-NATURAL DEVELOPMENT

Abstract

The article describes the main current priorities of environmental education as education for sustainable development in the context of complementary strategies for the development of ideas to reality. Attention is drawn to the related cultural, environmental, projective, communicative discourses defining the innovative character of the educational process aimed at the formation of ecological culture of the person. Complementary strategy is based on an understanding of the relationship of man and the world around him as a single and indissoluble sredovoj integrity. The interaction between man and nature takes place in a specific cultural environment, so for the purpose of determining the environmental education are Coevolutionary values of ecological culture. Ecological culture, speaking the dominant factor in the development of the individual as a subject, promotes the formation of his view of himself as a creator of a new ekologosoobraznogo world. We consider the formation of ecological culture and related, environmental and social competence as a significant personal qualities: sense of philosophical and reflective-up evaluation. The ideas of the advanced development of continuous environmental education, design actualize the demand as one of the central mechanisms of transformation of pedagogical reality and the formation of cultural and ecological educational environment, in which the mystery of "buduschetvoreniya." The importance of the communicative potential of the cultural and environmental educational environment.

About the Authors

G. S. Kamerilova
Minin University
Russian Federation


E. N. Batalova
издательство «Алматыкитап» г.Алмаата, республика Казахстан
Russian Federation


References

1. Введение в теорию устойчивого развития.- М.:СТУПЕНИ,2002.-240с

2. Выготский, Л.С. Собрание сочинений: В 6 т. / Л.С. Выготский Т.4. - М.:Просвещение,1984.

3. Демидова, Н.Н. Система формирования экологической компетентности на основе изучения живой природы урбанизированной среды мегаполиса: теоретико-методологические основы и методическая модель / Н.Н. Демидова, Г.С. Камерилова, А.В. Матвеева // Вестник Мининского университета. - 2014. - №2. - URL: http:// http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/no6

4. Ермаков, Д.С. Экологическое образование: от изучения экологии - к решению экологических проблем / Д.С. Ермаков, И.Т.Суравегина.- Новомосковск: НФ УРАО,2005.-142с.

5. Заир-Бек, Е.С.Теоретические основы обучения педагогическому проектированию: автореф. дисс.докт.пед.наук / Е.С.-Заир-Бек. - СПб.1995.-35с.

6. Запесоцкий, А.С. Образование: философия, культурология, политика / А.С.Запесоцкий. - СПб, 2002. - 278 с.

7. Инновации в географическом и экологическом образовании / под ред. Н.С. Касимова. - М.: МГУ, 2007. - 348 с.

8. Колесникова, И.А.Педагогическое проектирование. / И.А.Колесникова, М.П. Горчакова-Сибирская; под ред. В.А. Сластенина, И.А. Колесниковой. -М.: Издательский центр «Академия»,2007.-288с.

9. Камерилова, Г.С. Интерактивный потенциал культурно-экологической образовательной среды / ,С. Камерилова// Нижегородское образование. - 2013. - №4.- С.19-24.с.

10. Моисеев, Н.Н. Экология и образование/ Н.Н.Моисеев.- М.:»ЮНИСАМ»,1996.-192с.

11. Николина, В.В.Экология и культура: воспитание у учащихся ценностей экологической культуры в городской среде: учебное пособие/ В.В. Николина, Г.П. Шалфицкая.-Н.Новгород: Изд-во ВВАГС,2002.- 72 с.

12. Никонорова, Е.В. Экологическая культура и факторы ее формирования (философско-социологический аспект проблемы): автореф.дисс. на соиск.уч.ст.д.философ.н. / Е.В. Никонорова. - М.,1994.

13. Огурцов, А.П. Постмодернизм в контексте новых вызовов науки и образования / А.П. Огурцоов//Вестник Самарской гуманитарной академии. Выпуск «Философия. Филология».-2006.-№1(4).-С.3-27.

14. Педагогика: учебное пособие. /В.А. Сластенин, И.Ф.Исаев, А.И.Мищенко, Е.Н.Шиянов.-М.:Школа-Пресс,1998.-512с.

15. Современные эколого-образовательные стратегии: коллективная монография /Под ред. Г.С. Камериловой, Н.Д. Андреевой.- Н.Новгород, 2013.-307с.

16. Технологии коэволюционного взаимодействия субъектов в условиях формирования культурно-экологической образовательной среды региона: Учебное пособие. /Под ред. Н.Ф. Винокуровой.- Н.Новгород: ООО» Исток», 2013.-148с.

17. Урсул, А.Д. Универсальный эволюционизм: Концепции, подходы, принципы, перспективы / А.Д. Урсул, Т.А. Урсул. - М.:РАГС, 2007. - 324 с.

18. Формирование культурно-экологической среды региона: Коллективная монография.- Н.Новгород: НГПУ, 2012.-158с.

19. Education for Sustainable Development in the UNECE Region[Electronic resource].- http:// www. unece. org /env/ esd /welcome. Htm

20. Anderson Н (1997).Сonversation, language and possibilities:A postmodern approach to therapy.New York:Basic Book.


Review

Views: 602


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-1281 (Online)