Preview

Vestnik of Minin University

Advanced search

ASYMMETRICAL INTEGRATION SAFETY, ENVIRONMENT AND HUMAN HEALTH AS A METHODOLOGY OF FORMATION OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT COMPANY

Abstract

In article an attempt of pedagogical judgment of a phenomenon "educations for a sustainable development" on the basis of integration of key provisions of pedagogics of environment (ecological pedagogics), pedagogics of health and pedagogics of safety is made. Transferring idea of raznourovnevy and multispeed integration into science about a sustainable development of society and education for a sustainable development, in work three provisions obsnovyvatsya. First, it is expedient to consider a problem of a sustainable development as result of asymmetric integration of ecology, the society and economy having different levels of modern development and different high-speed indicators of this development. Secondly, it is also expedient to consider education for a sustainable development from a position of asymmetric integration of ecological education, social education and economic education. Thirdly, association of ecological and economic education in new the direction - ecological education for a sustainable development is obviously possible. Social education, including, a culturological component, it is possible to consider in unity of processes of formation of culture of health, culture of safety, physical culture and culture humanitarian.

About the Author

S. V. Alekseev
St. Petersburg Academy of postgraduate pedagogical education
Russian Federation


References

1. Алексеев, С.В. Концепция программы формирования экологической культуры, безопасного и здорового образа жизни / С.В. Алексеев // Молодой ученый , №18.1 (77.1), Спецвыпуск по материалам научно-практической конференции «Современное образование в области безопасности жизнедеятельности: теория, методика и практика», 2014., С.11-15.

2. Алексеев, С.В. К вопросу об ожиданиях людей и результатах экологического образования / С.В. Алексеев // Вестник экологического образования в России. - 2014. - № 2 (72). - С.13-18.

3. Алексеев, С.В. Экологическая концепция безопасности образовательной среды школы // С.В. Алексеев // Биология в школе. - 2013. - №4.

4. Алексашина, И.Ю. Педагогическая идея: зарождение, осмысление, воплощение: Практическая методология решения педагогических задач / И.Ю. Алексашина. - СПб., 2000. - 223с.

5. Бабынина, Л.О. Гибкая интеграция в Европейском союзе: теория и практика: автореферат канд. полит. наук / Л.О. Бабынина. -23.00.02 - М., 2010

6. Беляева, А.П. Интегративная теория и практика многоуровнего непрерывного профессионального образования / А.П. Беляева. - СПб., 2002. - 240c.

7. Войтов, И.В. Экономическая культура как фактор стабильности современного российского общества ( социально- философский анализ): автореферат канд. филос. наук, 09.00.11 / И.В. Войтов. -М., 2011.

8. Год охраны окружающей среды в Санкт-Петербурге - каждый год (сборник методических материалов), под ред. С.В.Алексеева, Н.В.Груздевой, СПб, СПбАППО, 2014.

9. Груздева, Н.В. Интеграция как методологический и дидактический принцип (на примере школьного естественнонаучного образования) / Н.В. Груздева // Гуманистический потенциал естественнонаучного образования. - СПб., 1996. - С. 70-90.

10. Гуманитарная культура личности - основа и цель современного образования / коллективная монография, общ. ред. Н.И. Элиасберг, СПб, Изд-во «Союз», 2008.

11. Доклад о мировом развитии « Риски и возможности: управление рисками в интересах развития», Всемирный банк, 2014.

12. Доклад о человеческом развитии 2013. Возвышение Юга: человеческий прогресс в многообразном мире. М.: Весь Мир, 2013.

13. Колесникова, И.А. Основы технологической культуры педагога: научно-методическое пособие для системы повышения квалификации работников образования / И.А. Колесникова. - СПб., 2003. - 285с.

14. Кузнецов, И.А. Гуманитарная культура как фактор гуманитарной безопасности / И.А. Кузнецов // Материалы научно- практической конференции «Проблемы гуманитарной безопасности Беларуси», Минск, 2013.

15. Мамедов, Н.М. Экология и устойчивое развитие: учебное пособие / Н.М. Мамедов. - М.: МГАДА, 2013.

16. Потемкина, О.Ю. Наднациональный и межведомственный методы в пространстве свободы, безопасности и правосудия Европейского союза: автореферат докт. полит. наук, 23.00.04 / О.Ю. Потемкина. -М., 2013.

17. Троицкий, В.А. Правовые основы асимметричной интеграции в рамках соглашения о едином экономическом пространстве / В.А. Троицкий // Проблемы современной экономики, № ½, (13/14). 2005.

18. Урсул, А.Д. Модель образования 19 века: устойчивое развитие и экологическая безопасность // А.Д. Урсул. - Вестник экологического образования в России. - 1996. - №2.

19. Warleigh, A. Enlargement and Normative Reform in the European Union: the Example of Flexibility // A. Warleigh. - International Journal of Organization Theory and Behavior. 2005. N 8(1). P.105.

20. Сайт ООН http://www.un.org/

21. Сайт Юнеско http://www.unesco.org/new/ru/unesco/

22. Сайт Всемирного банка http://www.worldbank.org/eca/russian/

23. Сайт Министерства культуры Российской Федерации http://mkrf.ru/

24. http://www.riarating.ru/


Review

Views: 586


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-1281 (Online)