Preview

Vestnik of Minin University

Advanced search

SCIENTIFIC ASPECTS OF THE STUDY OF NATURAL AND CULTURAL HERITAGE IN SUSTAINABLE DEVELOPMENT

Abstract

The article deals with scientific and geographical features of the study of natural and cultural heritage in the mainstream of development of education for sustainable development. The analysis of researches of scientists-geographers in the field of heritage study allowed to conclude that the key geoecological aspects of heritage associated with the idea of heritage as a unique cultural and environmental phenomenon, reflecting the idea of co-creation and the balanced development of man and nature. Natural heritage is revealed on the basis of specially protected natural areas and cultural heritage - based cultural landscape. Presents ideas important use in the study of natural and cultural heritage in school geographic education. A special place is given to the school of geography of Russia and geoecological studies that create the preconditions for cognitive, value, activity-based heritage study. The content of these courses provides the motivation of pupils to study natural and cultural heritage, promotes awareness of the involvement of pupils in their conservation in line with the ideas of sustainable development.

About the Authors

O. V. Smirnova
Minin University
Russian Federation


M. Y. Korshunov
Pushkin Leningrad State University, Saint-Petersburg
Russian Federation


References

1. Веденин, Ю.А. Проблемы формирования культурного ландшафта и его изучение / Ю.А. Веденин // Вестник МГУ. Сер. Геогр.-1990. - № 1.- С. 5-17

2. Веденин, Ю.А. Унаследовано не только для хранения, но и преумножения / Ю.А. Веденин // Территория. - 1994. - № 1. - С. 5-6.

3. Вергунов, А.П. Влияние экологических факторов на сохранение культурного наследия / А.П. Вергунов, С.В. Кулинская, Ю.Л. Мазуров // Экология культуры: Альманах ин-та Наследия. - М., 2000. - С.163-179.

4. Винокурова, Н.Ф. Культурно-экологический подход в модернизации географического образования / Н.Ф. Винокурова // Теория и методика обучения географии. - СПб, 2004. - С. 12-15.

5. Воронкова, Л.П. Прикладные аспекты культурной экологии / Л.П. Воронкова // Наука о культуре: итоги и перспективы. - Науч.-информ. сб. - Вып. 2. - М., 2001. - С. 2-6.

6. Исаченко, А.Г. География в современном мире: книга для учителя / А.Г. Исаченко. - М., 1998. - 160 с.

7. Коршунов, М.Ю. Методика развития самостоятельной деятельности учащихся 6 класса при изучении географического краеведения: монография / М.Ю.Коршунов / Под ред. Н.Ф. Винокуровой. - Н.Новгород: Типография «Деловая полиграфия», 2011, 100 с.

8. Николаев, В.А. Культурный ландшафт - геоэкологическая система / В.А. Николаев // Вестник МГУ. Сер. 5. Геогр. - 2000. - № 6. - С. 3-8.

9. Методика преподавания региональной географии в школе: учеб. пособие для учителей географии и студентов географ. спец.высш. пед. учеб. заведений / М.А. Никонова, О.А. Бахчиева, И.В. Душина и др; Под ред. М.А. Никоновой. - М., 2003. - 188 с.

10. Отношение школьников к природе: (Педагогическая наука - реформе школы) / Под ред. И.Д. Зверева, И.Т. Суравегиной; Науч.-исслед. ин-т содержания и методов обучения Акад. пед. наук СССР. - М., 1988. -128 с.

11. Поздеева, Н.В. Уникальные историко-культурные и природные территории как объекты изучения в курсе «Природное и культурное наследие» / Н.В. Поздеева, И.Б. Жуковин // Природное наследие и географическое краеведение Прикамья. 2 межрегион. науч.-практ. конф. - Пермь, 2000. - 152 с.

12. Смирнова О.В. Природное и культурное наследие России: учебное пособие для 8-9 классов / О.В. Смирнова, С.Н. Пияшова. - Н. Новгород: изд-во Волго-Вятской акад. гос. службы, 2005. - 187 с.

13. Смирнова, О.В. Методологические основы изучения природного и культурного наследия в школьном геоэкологическом образовании в контексте устойчивого развития / О.В. Смирнова// Вестник Мининского университета. - 2014. - № 2.- URL: http:// http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/no6 (дата обращения: 14.04.2015)

14. Теоретические основы содержания общего среднего образования/ Под ред. В.В. Краевского, И.Я. Лернера. - М. - 352 с.

15. Управление культурными ландшафтами и иными объектами историко-культурного наследия в национальных парках / М.Е. Кулешова. - М., 2002. - 46 С.

16. Чуприкова, Н.И. Умственное развитие и бучение (к обоснованию системно-структурного подхода) / Н.И. Чуприкова. - М., 2003. - 320 с.

17. Шульгин, П.М. Культурный фактор в региональной политике / П.М. Шульгин // Экология культуры: Альманах института Наследия. - М. - 2000. - С.35-43.

18. Culture, Geography and Geographical Education. Proceeding of Comission on Geographical Education the JGU. - Lisboa, 1998.

19. List of participating institutions. UNESCO Associated Schools Proect Network (ASPnet) for Promoting a culture of peace. 2000.

20. Operational Guidelines for the Impltmentation of the World Heritage Convention. UNESCO. WHC-97|2.

21. Properties included in the World Heritage List. WHC - 2000.


Review

Views: 1659


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-1281 (Online)