Preview

Vestnik of Minin University

Advanced search

THE DEVELOPMENT OF THE SUPERVISING FORM MASTER’S INSTITUTION IN RUSSIA IN THE SECOND HALF OF THE XIX - EARLY XX CENTURIES

Abstract

In the article the authors make the historical reconstruction of the first period the beginning and development of the class educator’s institution in comprehensive schools in Russia. Based on the analysis of normative documents, historical researches and archival sources of Nizhegorodskiy and Ryazanskiy state archives the authors draw conclusions about causes of the beginning of this institution and about gradual decrease of its supervisory functions and strengthening of educational functions. On the example of particular facts the authors of the article describe the first experience of organization of the purposeful educational work in grammar schools in Russia. Describes a variety of educational activities: educational lectures, students broaden their horizons in different directions, sightseeing, sports activities, sports events, etc. Based on the analysis of different sources in the article identifies a number of factors that stimulate the process of formation and development of in-Institute usher in the public schools of Russia in the the turn of the XIX and XX centuries.

About the Authors

E. A. Slepenkova
Minin University
Russian Federation


N. P. Tshetinina
Ryazan State University named for S.Yesenin
Russian Federation


References

1. Исторический обзор деятельности Министерства народного просвещения. 1892-1902 / сост.С.В. Рождественский. - СПб.: Издание Министерства народного просвещения, 1902. - 785 с.

2. Сборник постановлений и распоряжений по гимназиям и прогимназиям Московского учебного округа за 1871-1895 годы / сост. В. Исаенков. - М.: Типография Э. Лиснера и Ю. Романа, 1895. - 1456 с.

3. Историческая записка Рязанской первой мужской гимназии. 1804-1904. / Предисл. И.П. Попова. - Репринтное издание. - Рязань: Изд-во РГПУ, 1995. - 360 с.

4. Бабаян, А.В. Направления деятельности воспитательной работы классных наставников (конец XIX - начало XX в.) / А.В. Бабаян // Историко-педагогический процесс в эволюции человеческого общества: монография / под ред. Г.Б. Корнетова. - М.: АСОУ, 2014. - 269 с.

5. Центральный архив Нижегородской области (далее ЦАНО) Ф.520. Оп. 478. Д.1591. Л.121.

6. ЦАНО. Ф. 520. Оп. 478а. Д. 59. Л.5.

7. ЦАНО. Ф. 520. Оп. 478. Д. 1527 а. Л. 4.

8. Государственный архив Рязанской области (далее ГАРО) Ф. 609. Оп. 26. Д. 18. Л. 78 об.

9. Гуцу, Е.Г. Современные методы реализации компетентностного подхода в системе профессиональной вузовской подготовки педагогов / Е.Г.Гуцу, Е.В.Кочетова, И.В. Иванова // Вестник Мининского университета. - 2014. - № 4.- URL: http:// http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/4 (дата обращения: 13.03.2015).


Review

Views: 511


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-1281 (Online)