Preview

Vestnik of Minin University

Advanced search

A MODULAR APPROACH TO THE DEVELOPMENT OF SCIENTIFIC AND METHODOLOGICAL SUPPORT OF TRAINING OF STUDENTS IN TERMS OF SOCIAL PARTNERSHIP

Abstract

This article discusses the design of scientific and methodological support of training of students on the basis of a modular approach in terms of social interaction. Given the understanding module, a modular approach and its advantages from the point of view of implementation of practice-oriented education. Scientific and methodological support of training of students in terms of social partnership is systematic and considered part of a system of continuous formation of professional competence of students. The experience in the development of innovative modular program student learning "Head of IT projects." This program is aimed at the formation of professional competences of students needed for future managers for management of the IT project. As a result of scientific and methodical work with the social partners were the main group of professional competences of the head of IT projects: competence in the field of project management; competence in the field of corporate business information systems; competence in the management processes of the subject area; competence in the field of personnel management of the project.

About the Authors

E. K. Samerkhanova
Minin University
Russian Federation


Z. U. Imzharova
Aktyubinsk regional state university of K. Zhubanov (Kazakhstan)
Russian Federation


References

1. Быстров, В.И. Комптентностный подход к проектированию государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования: методические рекомендации для руководителей УМО вузов Российской Федерации / В.И.Быстров. - М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2005 г.

2. Вазина, К.Я. Комплект методического обеспечения модели саморазвития человека / К.Я.Вазина. - Н.Новгород: ВГИПА, 2003. - 321 с.

3. Имжарова, З.У. Метод проектов в организации самостоятельной деятельности учащихся / З.У.Имжарова, А.Б.Кусаинова // Вестник Актюбинского государственного педагогического института. - 2010. - №1(21).

4. Имжарова, З.У. Как эффективно взаимодействовать в сетевом сообществе: методическое пособие / З.У.Имжарова, А.К.Тогайбаева. - Актобе: Изд-во АГПИ, 2001. - 40 с.

5. Имжарова, З.У. Практико-ориентированное образование в реализации компетентностного подхода / З.У. Имжарова, К.Туленова. // Управление инновационными процессами в региональной системе образования: материалы международной научно-практической конференции. - Уральск, 2008.

6. Маркова, С.М., Проектировочная деятельность педагога как творческий процесс / С.М. Маркова, В.Г.Горлова // Вестник Мининского университета. 2014. - № 3.- URL: http:// http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/room-3-_7_-2014 (дата обращения: 13.03.2015)

7. Макшеева, А.И. Моделирование методического обеспечения экологического обучения студентов вуза / А.И. Макшеева // Вестник Мининского университета. - 2014. - № 1.- URL: http:// http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/no5 (дата обращения: 13.03.2015)

8. Найн, А.Я. Методологические основания проектирования и оценки алгоритма качества образовательного процесса в современном образовательном учреждении / А.Я. Найн // Формирование эмпатийной культуры руководителя образования. - Новосибирск, 2003. - С. 113-116.

9. Орлов, В.А., Психодидактические аспекты проектирования образовательной среды / В.А. Орлов, В.П. Лебедева // Стандарты и мониторинг в образовании. - 2000. - № 4. - С. 20-26.

10. Полат, Е.С. Педагогические технологии XXI века / Е.С. Полат // Современные проблемы образования. - Тула, 2000. - 172 с.

11. Полонский, В.М. Словарь понятий и терминов по образованию и педагогике / В.М.Полонский. - М., 2000. - 487 с.

12. Радченко, М.Г. 1С: Предприятие 8.2 Практическое пособие разработчика. Примеры и типовые приемы /М.Г. Радченко.-М.:ООО «1С-Паблишинг», 2009.-872 с.

13. Самерханова, Э.К. Гуманистические основы создания единого информационно-образовательного пространства вуза в условиях развития информационного общества / Э.К. Самерханова // Вестник Мининского университета. - 2013.- №2.- URL: http:// http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/no2 (дата обращения: 13.03.2015)

14. Сатунина, А.Е. Управление проектом корпоративной информационной системы предприятия: учеб. пособие / А.Е. Сатунина, Л.А. Сысоева. -М.: Финансы и статистика; ИНФРА-М, 2009.-352 с.

15. Сериков, Г.Н. Управление образованием: системная интерпретация: монография / Г.Н. Сериков. - Челябинск: Изд-во ЧГПУ «Факел», 1998. - 664 с.

16. Учебный план по направлению 230700.62 Прикладная информатика в менеджменте, профилю подготовки Прикладная информатика в менеджменте утвержденного 08 июня 2010 г,

17. Competence: Inquires into its Meaning and Acquisition in Educational Settings / Ed. E.C. Short. - N.Y., 1984. - 185 p.

18. Samerkhanova E.K The main directions in the organization of a unified educational space in the preparation of competitive specialist. // People. Education. Profession: Mterials of research-practical conference. - Horsens:University College Vitus Bering Danmark, 2008. P.340-358

19. Early P. The School Management Competence’s Project. Standards for School Management. - N.Y., 1992. - 70 р.

20. Jirasinghe D.J., Lyons G. The Competent Head: A Job Analysis of Head’s Tasks and Personality Factors. - London, 1996. - 400 p.


Review

Views: 626


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-1281 (Online)