Preview

Vestnik of Minin University

Advanced search

STUDY ON THE TYPE OF DOMINANT PLANTS IN RELATION TO NATURE STUDENTS

Abstract

This article examines the type of the dominant elements in relation to the nature of pupils, as it is the formation of a person's world, his system of attitudes, beliefs, values, activities, driven primarily by a system of relations, particularly environmental. This principle is of particular relevance in our days, when sharply aggravated the gap between man and nature, when the true harmony in their relationship is becoming less. Based on the results of the study concluded that school education is not practically forms a co-evolutionary relationship to nature, which is necessary for the sustainable development of society. Therefore, from our point of view, the urgent task is the organization of the learning process in higher education institution for the purpose of formation of ecological thinking and environmental culture and ethics in the relationship with the environment.

About the Authors

A. I. Maksheeva
Minin University
Russian Federation


N. A. Ivankovskaya
Minin University
Russian Federation


N. S. Beloborodova
Birsk state social-pedagogical Academy
Russian Federation


References

1. Гирусов, Э.В. Экологическая культура как высшая форма гуманизма / Э.В. Гирусов // Философия и общество. - 2009. - № 4. - С. 74-92.

2. Глазачев, С.Н. Экологическая культура и цели развития тысячелетия / С.Н. Глазачев // Использование и охрана природных ресурсов в России. - 2010. - №6. - С. 93-97

3. Дерябо, С.Д. Экологическая психология: диагностика экологического сознания / С.Д. Дерябо. - М.: Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та, 1999. - 310 с.

4. Захаров, В.М. Экология, культура и устойчивое развитие / В.М. Захаров // Экологическое образование: до школы, в школе, вне школы. - 2012. - №2. - С. 34-37.

5. Захлебный, А.Н. Культурологический подход к экологическому образованию в интересах устойчивого развития / А. Н. Захлебный, Е. Н. Дзятковская // Экологическое образование: до школы, в школе, вне школы. - 2012. - №1. - С. 3-8.

6. Иваньковская, Н.А. Формирование этико-когнитивных отношений к природе у студентов в процессе профессионально-экологического обучения: Монография / Н.А. Иваньковская. - Н.Новгород: Изд-во ВГИПУ, 2007. - 192 с.

7. Вазина, К.Я. Природно-рефлексивная технология саморазвития человека / К.Я. Вазина. - М.: Изд-во Моск. гос. ун-та печати, 2002. - 145 с.

8. Калмыков, А.А. Типология отношений человека и природы / А.А. Калмыков // Экологическая психология: Тез. II Рос. конф. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 2000. - С. 26-27.

9. Концепция перехода Российской Федерации к устойчивому развитию. - М., 1996. - 32 с.

10. Лазурский А.Ф., Франк С.Л. Программа исследования личности в ее отношениях к среде // Лазурский А.Ф. Избранные труды по общей психологии. К учению о психической активности. Программа исследования личности и другие работы. - СПб.: Алетейя, 2001. - С. 124-160.

11. Макшеева, А.И. Экологическое обучение студентов вуза: монография / А.И. Макшеева. - Н.Новгород: Изд-во НГПУ, 2012. - 156 с.

12. Макшеева, А.И. Моделирование методического обеспечения экологического обучения студентов вуза/ А.И. Макшеева // Вестник Мининского университета. - 2014. - № 1.- URL: http:// http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/no5 (дата обращения: 13.03.2015)

13. Макшеева, А.И. Экологическое образование в течение всей жизни как один из путей к устойчивому развитию/ А.И. Макшеева// Вестник Мининского университета. - 2013. - № 4. - URL: http:// http: //www.mininuniver.ru/ scientific /scientific_activities/vestnik/archive/no4 (дата обращения: 13.03.2015)

14. Ожегов, С.И. Толковый словарь русского языка / С.И. Ожегов, Н.Ю. Шведова. - М., 1992. - 921 с.

15. Романова, К.А. Отношение человека к природе (результаты исследования) / К.А. Романова. - Н.Новгород: Изд-во ВГИПА, 2003. - 67с.

16. Романова, К.А. Витагенная модель профессионально-экологического образования: (концепция, опыт): монография /К.А.Романова. - Н. Новгород: Изд-во ВГИПА, 2005. - 360 с.

17. Сухомлинский, В.А. Сердце отдаю детям / В.А. Сухомлинский. - 2-е изд. - Киев: Рад. школа, 1972. - 244 с.

18. Философский энциклопедический словарь. - М., 1989. - С. 454.

19. Ясвин,В.А. Психология отношения к природе / В.А. Ясвин. - М., 2000.

20. Barker, R.G. On the Nature of the Environment // Journal of Social Issues. - 1997. - № 19. - Р. 9-11.

21. Duncan, O.D., Schmore L.F. Cultural, Behavioral and Ecological Perspectives in the Study of Social Organization // Amer. J. Sociology. - 1999. - Vol. 65. - № 2. - P. 132-136.

22. Friedman, Th. Understanding Globalization. The lexus and the Olive Tree / Th Friedman. №4. - 2000. - P.9.

23. Lutz W. The end of world population growth / W. Lutz, W. Sanderson, S.Schevbov // Nature, vol. 412/2. VIII. - 2001.

24. Suvan A. J. (Ed) Environmental Education. London, 1996. - 85 p.


Review

Views: 515


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-1281 (Online)