Preview

Vestnik of Minin University

Advanced search

EDUCATION AS A PREREQUISITE achieve sustainable development and a basis for future progress

Abstract

Relevance of education as key factor of creation of steadier society and the education role as the most important instrument of effective management and development of democracy necessary for achievement of a sustainable development is highlighted locates in article. In this article scientific-theoretical aspects and the leading tendencies of the concept of education for a sustainable development (OUR) are opened, the terminological concept "Education in Interests of a Sustainable Development" is given, the purposes and the fundamental principles of the education meeting the requirements of a sustainable development of society are allocated. In the publication it is said that education and a sustainable development - two processes directed to the future and urged to provide qualitative life to present and future generations. The education purpose for a sustainable development - the continuous professional and personal development of the person helping it to understand the potential opportunities, to create abilities to resolve life and professional situations, the providing improvement of quality of his life, harmonies, necessary for achievement, between the results of society, state which are trained and requirements of a sustainable development. Opportunities and restrictions of education in interests of a sustainable development from a position of its preservation and development are defined.

About the Authors

T. P. Nikolaeva
Saint-Petersburg state University of culture and arts
Russian Federation


I. B. Bicheva
Minin University
Russian Federation


References

1. Афанасьев, Ю.Н. Может ли образование быть негуманитарным? / Ю.Н. Афанасьев // Вопросы философии. - 2000. - №7. - С. 37-42.

2. Беляков, C.A. Организационно-экономический механизм устойчивого развития системы высшего профессионального образования в условиях формирования национальных университетов, системообразующих и инновационных вузов / С.А. Беляков. - М.: МАКС Пресс, 2007. - 136 с.

3. Введение в теорию устойчивого развития: курс лекций / Отв. ред. Н.М. Мамедов. - М.: Ступени, 2002. - 240 с.

4. Всемирная конференция ЮНЕСКО по образованию в целях устойчивого развития [Электронный ресурс]. - Бонн, Германия, 2009. - URL: www.esd-world-conference-2009.org (дата обращения: 19.10.2014).

5. Доклад регионального совещания министров ЕЭК ООН по Всемирной встрече на высшем уровне по устойчивому развитию [Электронный ресурс]. - URL: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/documents/2001/ece/ac22/ece.ac.22.2001.2.r.pdf (дата обращения: 22.10.2014).

6. Доклад о ходе осуществления стратегии ЕЭК ООН для образования в интересах устойчивого развития [Электронный ресурс]. - URL: www.unece.org/env/esd/Implementa- tion/reportsGov/Rus.Federation.Ru.pdf (дата обращения: 19.10.2014).

7. Йоханнесбургская декларация по устойчивому развитию [Электронный ресурс] / Документы Всемирной встречи на высшем уровне по устойчивому развитию в Йоханнесбурге. URL: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/pdf/decl_wssd.pdf (дата обращения: 15.10.2014).

8. Кузнецов, О.Л. Устойчивое развитие: научные основы проектирования в системе природа - общество - человек / О.Л. Кузнецов. - Санкт-Петербург: Гуманистика, 2001. - 616 с.

9. Кумбс, Ф. Г. Кризис образования в современном мире: Системный анализ / Ф.Г. Кумбс. - М.: Прогресс, 1970. - 293 с.

10. Михалев, А.С. Кризис мировой образовательной системы / А.С. Михалев // Инновационные образовательные технологии. - 2005. - №1. - С. 5-14.

11. Модернизация российского образования: документы и материалы / под ред. Э.Д. Днепрова. - М.: ГУ ВШЭ, 2002. - 332 с.

12. Наше общее будущее: Доклад Международной комиссии по окружающей среде и развитию (МКОСР). М.: Прогресс, 1989. - 372 с.

13. Образование для устойчивого развития: материалы Всероссийского совещания «Образование для устойчивого развития» / под ред. Н.С. Касимова, В.С. Тикунова. - Смоленск: Манжента, 2003. - 160 с.

14. Образование в интересах устойчивого развития: тез. докл. и презентаций XV Междунар. конф. - Санкт-Петербург: ООО «Открытый мир», 2009. - 386 с.

15. Россия на пути к образованию для устойчивого развития / под ред. Н.С. Касимова и С.М. Малхазовой. - М.: Геос, 2006. - 206 с.

16. Стратегия ЕЭК ООН для образования в интересах устойчивого развития. - Вильнюс, 2005. - 22 с. [Электронный ресурс] / UNECE Information Service URL: http://www.unece.org/env/esd/Strategy&Framework.htm (дата обращения: 19.10.2014).

17. Стратегия и проблемы устойчивого развития России в XXI веке / под ред. А.Г. Гранберга, В.И. Данилова-Данильяна, М.М. Циканова, Е.С. Шопхоева. - М.: Экономика, 2002. - 414 с.

18. Урсул, А.Д. Концепция опережающего образования и устойчивое развитие / А.Д. Урсул // Наука и образование в интересах устойчивого развития: сб. науч. тр. - МГАДА Москва, 2006. С.180-187.

19. Урсул, А.Д. Образование для устойчивого развития: инновационно-опережающие процессы [Электронный ресурс] / А.Д. Урсул // Официальный сайт Гуманитарно-экологического института. URL: http://www.mgeu.ru/razvitie/ursul (дата обращения: 10.11.2014).

20. Худин, А.Н. Устойчивое развитие образовательного процесса в высшем учебном заведении / А.Н. Худин // Мир образования - образование в мире. - 2005. - №4. - С. 146-158.


Review

Views: 931


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-1281 (Online)