Preview

Vestnik of Minin University

Advanced search

FORMATION OF ENVIRONMENTAL COMPETENCE BY EDUCATIONAL PROJECTS

Abstract

The article describes the high potential technology project activities in the course of formation of ecological competence through the studying of wildlife of the urbanized environment. Ecological competence is the purpose of modern ecological education. This is a necessary condition for the formation of the initiative, creative, active personality who understands the importance of ecological problems of our time, who understand their causes and possible consequences, who able to implementation a solution of environmental problems the entire biosphere. The inclusion of technology project activities in the educational process promotes understanding, awareness and practical solution of ecological problems of its environment. This approach to learning combines a science education, the development of personal qualities and practical skills. The article defines the concept of "ecological competence ", presented its components: value-semantic, cognitive, behavioral. We considers the basic features of the project activities, allocated didactic principles implemented in project activities in the process formation of ecological competence. Also in the article presents the system of educational projects in elective course "World wildlife in hometown", which reflects the correlation between the components of ecological competence, aspects of consciousness personality and functions of the training project.

About the Author

A. V. Matveeva
Minin University
Russian Federation


References

1. Андреев, А.Л. Компетентностная парадигма в образовании: опыт философско-методологического анализа / А.Л. Андреев // Педагогика - 2005. - № 4. - С. 19 - 27.

2. Аникина, А.В. Мир живой природы родного города /География: сборник программ элективных курсов образовательной области «Естествознание»/ Мин-во образования Нижегор. обл., гос. обр. учр. доп. проф. образования «Нижегородский институт развития образования». - Н.Новгород: Нижегородский институт развития образования, 2010. - 214с. - С. 29-41 - (Серия программно-методическое обеспечение профильного обучения).

3. Болонский процесс: Результаты обучения и компетентностный подход (книга-приложение 1) / Под науч. ред. д-ра пед. наук, профессора В.И. Байденко. - М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2009. - 536 с. (http://www.umo.msu.ru/docs/18.pdf)

4. Винокурова, Н.Ф. Общекультурная компетентность в географическом образовании: теоретико-методологические аспекты и практика реализации / Н.Ф. Винокурова, Н.Н. Демидова // География и экология в школе XXI века. - 2008. - №3. - С. 47-52.

5. Демидова, Н.Н. Система формирования экологической компетентности на основе изучения живой природы урбанизированной среды мегаполиса: теоретико-методологические основы и методическая модель/ Н.Н. Демидова, Г.С. Камерилова, А.В. Матвеева// Вестник Мининского университета. - 2014. - № 2.- URL: http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/no6 (дата обращения: 10.04.2015)

6. Ермаков, Д.С. Формирование экологической компетенции учащихся. Монография / Д.С. Ермаков. - М.: РУДН, 2008. - 159 с.

7. Зимняя, И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Авторская версия / И.А. Зимняя. - М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004.

8. Камерилова Г.С. Мотивационный потенциал культурно-экологической среды дополнительного экологического образования/ Г.С. Камерилова // Ecological education and ecological culture of the population: materials of the II international scientific conference.- Prague: Vědecko vydavatelské centrum decko vydavatelské centrum «Sociosféra-CZ». - 242. - С. 28 - 34.

9. Камерилова, Г.С. Растущая значимость и стратегические приоритеты современного экологического образования / Г.С. Камерилова // Экологическое образование: теория и педагогическая реальность: Материалы научно-практической конференции. 2 ноября 2005 г. / Под ред. Г.С. Камериловой. - Н.Новгород: ООО «Типография «Поволжье», 2005. - 266 с.

10. Матвеева А.В. Формирование экологической компетентности школьников при изучении экологии городской биоты/ А.В. Матвеева // Российский научный журнал - Рязань, 1(20) 2011 - С. 245- 250.

11. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования: Учебное пособие/ Е.С. Полат, М.Ю. Бухаркина, М.В. Моисеева и др./ Под ред. Е.С. Полат. - М.: «Академия», 2001.

12. Равен, Дж. Компетентность в современном обществе: Выявление, развитие и реализация / Дж. Равен. - М.: Когито-Центр, 2002. - 394 с.

13. Смирнова, О.В. Методологические основы изучения природного и культурного наследия в школьном геоэкологическом образовании в контексте устойчивого развития/ О.В. Смирнова// Вестник Мининского университета. - 2014. - № 2.- URL: http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/no6 (дата обращения: 13.04.2015)

14. Соловьева, Ю.А. Социально-ориентированная проектная культура студентов: понятие и значение в формировании профессиональной компетентности выпускника вуза / Ю.А. Соловьева // Современные проблемы науки и образования. - 2014. - № 5; URL: www.science-education.ru/119-14512 (дата обращения: 27.01.2015)

15. Технология проектной деятельности [Электронный ресурс]: Школа 2100. - URL: http://school2100.com/school2100/nashi_tehnologii/working-on-project (дата обращения 10.04.2015)

16. Урсул, А. Д. Перспективы экоразвития /А.Д. Урсул. - М.: Наука, 1990. - 168 с.

17. Хуторской, А.В. Технология проектирования ключевых компетенций и предметных компетенций / А.В. Хуторской // Интернет- журнал "Эйдос" (http://www.eidos.ru/journal/2005/1212.htm.) (дата обращения 18.01.2015)

18. László Berény. Developing environmental competence// Developing environmental competence.- URL: http://www.academia.edu/7734821/Developing_Environmental_Competence (дата обращения 10.04.2015).

19. Morozova E.E. Regional environmental problems and ways of their solution by means of ecological education of schoolchildren and students// International journal of applied and fundamental research.- URL:http://www.science-sd.com/pdf/2013/2/24224.pdf (дата обращения 10.04.2015).

20. Shlyundt SA. Formation of ecological competence of students, as the direction of the implementation the Bologna agreement// International journal of applied and fundamental research.- URL: http://www.science-sd.com/458-24610 (дата обращения 10.04.2015).


Review

Views: 808


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-1281 (Online)