Preview

Vestnik of Minin University

Advanced search

FORMATION OF CULTURAL AND ECOLOGICAL VALUES OF THE STUDENTS IN THE SPACE OF THE URBAN LANDSCAPE IN THE IMPLEMENTATION OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT IDEAS

Abstract

In the article actual problems of modern education are disclosed, which are related to the formation of co-evolutionary values, reflecting the idea of sustainable development by means of the study of the urban landscape. Co-evolutionary potential environmental landscape science is substantiated in general and the urban landscape as an object of geo-environmental education, in particular. Content lines are formulated, reflecting the potential of the co-evolutionary landscape. We consider the author's program on this subject, which is implemented by using a modular approach. It includes the development of the problems in the wider context of personal experience, contributing to the development of co-evolutionary values in accordance with the ideas of sustainable development. This module integrates an interdisciplinary problem-system, individually oriented approaches to the formation of co-evolutionary worldview values as the core of ecological culture of pupils, revealing the relationship of objective and subjective conditions of educational process. Formation of co-evolutionary values among pupils in the space of native urban environment acts as a new reality related to the tradition of the education of advanced functions in the implementation of the idea of sustainable development of man and nature.

About the Authors

N. F. Vinokurova
Minin University
Russian Federation


О. V. Glebova
Minin University
Russian Federation


O. E. Efimova
Minin University
Russian Federation


References

1. Винокурова, Н.Ф. Биогеографический аспект изучения экологического краеведения в старших классах/ Н.Ф. Винокурова, Н.Н. Демидова, Е.Н. Нестерова //Биология в школе. - 2013. - № 1. - С. 42-47.

2. Винокурова, Н.Ф. Геоэкологическое образование: преемственность и инновации. / Н.Ф. Винокурова // География в школе. - 2012. - № 5. - С. 21-26.

3. Глебова, О.В. Городские ландшафты как средство формирования экологической культуры. / О.В. Глебова// География и экология в школе XXI века. - 2004. - № 4. - С.48-52.

4. Грачев, В.А. Экологическая культура и ноосферное мировоззрение - основа решения экологических проблем / В.А. Грачев // Экологический ежегодник. - 2014. - №7. - С. 2-5.

5. Замятин, Д.Н. Гуманитарная география: пространство и язык географических образов / Д.Н. Замятин. - Спб.: Алетейя, 2003. - 331 с.

6. Каган, М.С. Философия культуры / М.С. Каган. - Спб.: Петрополис, 1996. - 415 с.

7. Каганский, В.П. Пространство в теоретической географии школы Б.Б. Родомана: итоги, проблемы, программа / В.П. Каганский // Изв. РАН, сер. географ. - 2009. - № 2. - С. 54-62.

8. Концепция экологического образования учащихся Нижнего Новгорода в контексте идей устойчивого развития / Под ред. В.А. Глуздова, Н.Ф. Винокуровой, В.В.Николиной. - Н.Новгород: ВВГАС, 2002. - 79 с.

9. Кочуров, Б.И. Культура природопользования: научный и образовательный аспект / Б.И. Кочуров, Н.Ф. Винокурова, В.М. Смирнова, О.В. Глебова, В.А. Лобковский // Проблемы региональной экологии. - 2014. - № 4. - С. 159-168.

10. Кочуров, Б.И. Программа курса «Основы геоэкологии (для учащихся 9 класса общеобразовательной школы, 64 часа) / Б.И. Кочуров, Н.Ф. Винокурова. - 2002 - № 3. - 52 с.

11. Лещинская, В.В. Экологическая культура для устойчивого развития / В.В. Лещинская // Научные и технические библиотеки. - 2006. - №3. - С. 8.

12. Мамедов, Н.М. Культура, экология, образование / Н.М. Мамедов. - М. 1996. - 151 с.

13. Моисеев, Н.Н. Историческое развитие и экологическое образование / Н.Н. Моисеев - М.: МНЭПУ, 1995. - 64 с.

14. Николаев, В.А. Ландшафтоведение: Эстетика и дизайн ландшафта: учебное пособие / В.А. Николаев - М.: Аспект - Пресс, 2003. - 176 с.

15. Природный комплекс большого города (ландшафтно-экологический анализ). / Э.Г. Коломыц, Г.С. Розеньерг, О.В. Глебова и др.- М.: Наука, 2000. - 286 с.

16. Смирнова, О.В. Методологические основы изучения природного и культурного наследия в школьном геоэкологическом образовании в контексте устойчивого развития// Вестник Мининского университета. - 2014. - № 2.- URL: http:// http://www.mininuniver.ru/scientific/scientific_activities/vestnik/archive/no6 (дата обращения: 23.03.2015).

17. Степанов, С.А. Рио +20 и модернизационный потенциал России: образовательный аспект / С.А. Степанов // Всетник экологического образования в России. - 2012. - №3. - С. 5-8.

18. Экология Нижнего Новгорода: Методическое пособие / Под ред. Н.Ф. Винокуровой. - Н.Новгород: Изд-во ВВАГС, 2002. - 44 с.

19. Я в городском ландшафте. Методическое пособие / под ред. Н.Ф. Винокуровой. - Н.Новгород: ВВАГС, 2002. - 68 с.

20. Ясвин, В.А. Психология отношения к природе / В.А. Ясвин. - М.: Смысл, 2000. - 456 с.

21. Ress, В. Bridging human and nature sciences inlandscape research / В. Ress, G. Tress, H. Decamps, A.-M. d'Hauteserre // Landscape and Urban Planning. - 2001. - № 57. - Р. 114-202.

22. Salter, C.L. Geographers. / C.L. Salter // The Cultural Landscape - 1974. - Vol. 64. - № 2197. - P. 189-192.


Review

Views: 586


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-1281 (Online)