Preview

Vestnik of Minin University

Advanced search

STUDENTS ' MEMICAL PROFICIENCES IN THE CONTEXT OF EDUCATIONAL PROFESSIONAL ACTIVITY

Abstract

The article actualizes the problem of memory development and mnemonic abilities of students, as an important component of cognitive activity, which ensures the quality and effectiveness of education. On the basis of the theoretical analysis of scientific and psychological research and their own pedagogical experience, the authors consistently reveal the essence of mnemonic activity, the structure, factors that determine its development, ways and means of its improvement. An attempt has been made to study the regularities and mechanisms of the development of the mnemonic abilities of students in the conditions of the establishment of secondary vocational education. The results obtained by the authors show a low level of development of memory abilities, demonstrated by students against the background of a general decrease in cognitive interests and motives for learning activity. The conclusion is drawn about the need for special work aimed at optimizing mnemonic abilities, proposing concrete ways and methods for training and developing memory in the educational process and outside it. Attention is focused on the need to develop professional skills and competences, cognitive abilities that have their own specifics from the standpoint of specific professional activities.

About the Authors

M. V. Byvsheva
Ural State Pedagogical University
Russian Federation
associate professor, assistant professor of pedagogy and child psychology


A. A. Kobalian
State budget professional educational institution branch "College of Architecture and Construction No. 7"
Russian Federation
teacher of special disciplines


T. G. Khanova
Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical University
Russian Federation
Ph.D., associate professor, assistant professor of psychology and pedagogy of preschool and primary education


References

1. Блонский П.П. Основные предположения генетической теории памяти // Психология памяти / под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер, В.Я. Романова. М.: ЧеРо, 2000. С. 380-389.

2. Бывшева М.В. Проблема преемственности в контексте непрерывности системы образования // Педагогическое образование в России. 2012. №3. С. 28-32.

3. Выготский Л.С. Эйдетика // Психология памяти / под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер, В.Я. Романова. М.: ЧеРо, 2000. С. 178-200.

4. Гарибян С.А. Активизация мышления, развитие памяти [Электронный ресурс]. URL: http://www.klex.ru/jpq (дата обращения: 11.03.2017).

5. Зинченко П.И. Непроизвольное запоминание и деятельность // Психология памяти / под ред Ю.Б. Гиппенрейтер, В.Я. Романова. М.: ЧеРо, 2000. С. 465-476.

6. Изюмова С.А. Природа мнемических способностей и дифференциация обучения: дис. … д-ра психол. наук: 19.00.01 [Электронный ресурс]. URL: http://www.dissercat.com/content/priroda-mnemicheskikh-sposobnostei-i-differentsiatsiya-obucheniya (дата обращения: 16.04.2017).

7. Каштанова С.Н., Белинова Н.В. Модульное обучение: целеполагание, структура и проектирование содержания [Электронный ресурс] // Вестник Мининского университета. 2016. №4. URL: http://vestnik.mininuniver.ru/reader/search/modulnoe-obuchenie-tselepolaganie-struktura-i-proe (дата обращения: 12.03.2017).

8. Кисова В.В., Кузнецов Ю.А., Семенов А.В. О некоторых психологических аспектах современной российской системы образования // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. 2013. №5-2. С. 81-85.

9. Леонтьев А.Н. Развитие памяти. М.: Госучпедиздат, 1931. 279 с.

10. Методика «Числовые ряды» // Альманах психологических тестов. М., 1995. С. 139-140.

11. Павлов И.П. Избранные труды. М.: Учпедгиз, 1950. 264 с.

12. Смирнов А.А. Проблемы психологии памяти. М.: Просвещение, 1966. 422 с.

13. Ханова Т.Г. Использование MOODLE в образовательном процессе вуза // Образовательная среда сегодня: стратегии развития. 2015. №2(3). С. 140-143.

14. Черемошкина Л.В. Психология памяти. М.: Аспект Пресс, 2009. 319 с.

15. Черемошкина Л.В. Развитие памяти у детей. М.: Академия, 2005. 218 с.

16. Эббингауз Г. Смена душевных образований // Психология памяти / под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер, В.Я. Романов. М., 2000. С. 243-264.

17. Rossova Yu.I. Students’ project activities in the context of standardization of education // European Journal of Natural History. 2016. №5. Р. 102-104.


Review

Views: 694


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-1281 (Online)